-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48274 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

منظور از واژة آسمانها كه بارها در قرآن به كار رفته چيست؟ اين كه گفته شده: ما آسمان را همانند سقفي قرار داديم، يعني چه؟ با توجه به اين كه از نظر نجومي در اطراف ما بي نهايت فضا وجود دارد و چيزي كه به عنوان آسمان ميشناسيم تنها نوعي پراكندگي نور خورشيد است و چيزي به عنوان سقف نداريم.

واژه سما صدو بيست بار و جمع آن سموات صد و نود بار در قرآن تكرار شده است. ريشه واژة سمأ از سمو به معناي رفعت و بلندي است و سمأ يعني طرف بالا يا هر چيزي كه بالاي انسان قرار گيرد و بر انسان سايه افكند.

قرآن اين كلمه را در چندين مورد به كار برده است:

1. جهت بالا در قسمت مجاور زمين; (ابراهيم،24)

2. منطقهاي دورتر از زمين كه محل ابرها است;(ق،9)

3. باران;(نوح،11)

4. قشر متراكم هواي اطراف زمين; (انبيأ،32)

5. كرات آسماني; (فصلت،11)

6. آسمانهاي هفتگانه; (بقره،29) (در تفسير آسماني هفتگانه اختلاف نظر است و در اين مورد چهار نظر ارائه شده است.

در اين آيه شريفه وَ جَعَلْنَا السَّمَآءَ سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَ هُمْ عَنْ ءَايَـَتِهَا مُعْرِضُونَ ;(انبيأ،32) و آسمان را سقفي محفوظ قرار داديم، و]لي[ آنان از نشانههاي آن اعراض ميكنند. سمأ به معناي قشر متراكم هواي اطراف زمين است، كه همانند سقفي بر بالاي سر ما قرار دارد و تمام كرة زمين را احاطه نموده، ما را از سنگهاي آسماني حفظ ميكند.

گرچه در اطراف ما بي نهايت فضا وجود دارد، ولي به كار بردن كلمة سما در مورد قشر متراكم هواي اطراف زمين (جوّ) مانعي ندارد.(ر.ك: قاموس قرآن، سيد علي اكبر قرشي، ج 3، ص 332ـ341، درالكتب الاسلامية / مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهاني، ص 249ـ250، مكتبة المرتضوية / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 165ـ168، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.